Σύντομη ιστορική αναδρομή
Η περιοχή της Ελασσώνας, περιβαλλόμενη από τον ορεινό όγκο του επιβλητικού όρους Ολύμπου, του υψηλότερου όρυς στον Ελλαδικό χώρο, διαμορφώθηκε σύμφωνα με τους μελετητές γεωλόγους και τους ειδικούς ερευνητές πρίν από πολλούς αιώνες όταν η σημερινή Θεσσαλική πεδιάδα ήταν ακόμη λίμνη. στον χώρο αυτό γύρω από τον Όλυμπο στις βόρειες καό δυτικές παρυφές του όρους κατοίκησαν οι Περραιβοί δημιουργώντας έναν ολόκληρο πολιτισμό από τους οποίους η περιοχή στην οποία ζούσαν και αναπτύχθηκεαν ονομάστηκε «Περραιβία». Θεωρείται πώς οι Έλληνες αυτοί ζούσαν από το 6.500 έως το 5.500 π.Χ. μιλώντας μια παραλλαγή της Αιολικής διαλέκτου η οποία διαμορφώθηκε πρίν από το 1.900 π.Χ.
Το βόρειο και δυτικό τμήμα της Περραιβίας αποτελούσε αυτόνομο και ανεξάρτητο βασίλειο με πρωτεύουσα την πόλη Κύφο ( σημερινή περιοχή μεταξύ Μηλέας και Σαρανταπόρου). Η κατάσταση αυτή φαίνεται να διατηρήθηκε μέχρι την εποχή του Τρωϊκού πολέμου για τον οποίο ο Όμηρος μας πληροφορεί ότι οι μέν Λαπίθες μαζί με τις Περραιβικές πόλεις πού κατείχαν πήραν μέρος με 40 καράβια και αρχηγό τον βασιλιά Πολυποίτη οι δε Περραιβοί πολέμησαν στην Τροία με 22 καράβια και αρχηγό τον Βασιλιά τους Γουνέα. Στηριζόμενοι σ’ αυτήν την μαρτυρία του Ομήρου ότι οι Περραιβοί πήραν μέρος στον Τρωϊκό πόλεμο μέ τον βασιλιά τους Γουνέα και 22 καράβια, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι Περραιβικές πόλεις είχαν πολύ καλή πολιτική, στρατιωτική και ναυτική οργάνωση. Στο χώρο αυτό δημιουργήθηκαν καί αναπτύχθηκαν ονομαστές πόλεις όπως η Άργιασσα, η Γυρτώνη, η Όρθη. η Ηλώνη, η Ολοοσσόνα, (σημερινή Ελασσώνα) το Πύθιο, η Δολίχη, ο Άζωρος, η Δωδώνη και η Κύφος πού αναφέρεται και σαν πρώτη πρωτεύουσα της Περραιβίας.
Η κατάσταση της Περραιβίας λίγα χρόνια πρίν από την έλευση του Χριστού, παρουσίαζε μια τραγική εικόνα ερημώσεως και μαρασμού λόγω των καταστροφικών συγκρούσεων μεταξύ των Μακεδόνων και των Ρωμαϊκών λεγεώνων και μεταξύ του Πομπηϊου και του Καίσαρα στη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Ολη αυτή η πολεμική κατάσταση είχε σάν αποτέλεσμα να δημιουργηθεί στην περιοχή αναρχία και ταραχή και να χαθεί η κοινωνική γαλήνη.
Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύονταν και διάφοροι γειτονικοί λαοί οι οποίοι κάνοντας συχνές επιδρομές λήστευαν, λεηλατούσαν και κυριολεκτικά αφάνιζαν τις πλούσιες Περραιβικές πόλεις ολοκληρώνοντας έτσι την καταστροφή και ερήμωση της χώρας. Ιδιαίτερα μεγάλες καταστροφές γνώρισε την εποχή του εμφυλίου πολέμου των Ρωμαίων μεταξύ Πομπηϊου και Καίσαρα 49- 35 π.Χ.
Την εποχή που γεννήθηκε ο Χριστός η Περραιβία δεν θύμιζε τίποτα από την παλαιά της ακμή και ευημερία. Οι Περραιβικές πόλεις πού διασώθηκαν από τον γενικό αυτό μαρασμό και την παρακμή ή αφανισμό ήταν το Πύθιο, η Δολίχη, ο Άζωρος και η Ολοοσσόνα. Η διάσωσή τους οφείλεται στην επίκαιρη γεωγραφική τους θέση. Πρώτα οι Ρωμαίοι και αργότερα οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες για να ελέγχουν τά στενά του Σαρανταπόρου ή Βουλουστάνας και τά στενά της Πέτρας, πού αποτελούσαν τις μοναδικές φυσικές διαβάσεις πού ενώνουν την Μακεδονία με την Θεσσαλία, οχύρωσαν τις παραπάνω πόλεις με τείχη και εγκατέστεισαν φρουρές. Λείψανα αυτών των τειχών και των φρουρίων, των ρωμαϊκών και Βυζαντινών χρόνων, σώζονται σήμερα στο «Καστρί» της Δολίχης και της Αζώρου, στο Πύθιο στην Ελασσώνα, στη Λεύκη ( Σκόμπα ), στο Παλαιόκαστρο και στο Δαμάσι.Σε όλο το διάστημα των Ρωμαϊκών και των μετέπειτα Βυζαντινών χρόνων η κυριότερη οδική αρτηρία πού ένωνε τη Μακεδονία με την υπόλοιπη Ελλάδα ήταν αυτή πού περνούσε από τά στενά της Πέτρας, από το Πύθιο, την Ολοοσσόνα, και κατέληγε στη Λάρισα όπως επίσης και τά στενά του Σαρανταπόρου με τά Σέρβια Κοζάνης.


Ο πρώτος λόγος διάδοσης του χριστιανισμού στην περιοχή της Ελασσώνας, για τον οποίο διατηρούμε κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με την πραγματικότητα του γεγονότος, οφείλεται στις περιοδείες καί το ιεραποστολικό έργο του Αποστόλου Παύλου, ο οποίος υπήρξε και ο πρώτος κήρυκας του ευαγγελίου στον Ελλαδικό χώρο. Οι λόγοι πού μας οδηγούν σε αυτή την υπόθεση είναι, σύμφωνα πάντοτε με τον καθηγητή κ. Γρηγόριο Βέλκο, ότι ο απόστολος Παύλος μπορεί να κήρυξε σε κάποια από τις Περραιβικές πόλεις, κατά το χρονικό διάστημα τής τρίτης περιοδείας του, αναγκαζόμενος να ακολουθήσει το δρόμο της ξηράς και διερχόμενος από το μοναδικό οδικό δίκτυο των στενών της Πέτρας για να καταλήξει Αθήνα και Κόρινθο.
Παρ’ όλα αυτά βέβαια, λαμβάνοντας υπ’ όψιν κάποιες μαρτυρίες, μας οδηγο’υν στο συμπέρασμα ότι οι περιοχές πού συνόρευαν με την αρχαία Περραιβία είχαν επισκοπική έδρα από τά πρώτα ή επόμενα χρόνια της εξάπλωσης του χριστιανισμού. Για παράδειγμα η Λάρισα πού συνορεύει νότια με τον Περραιβικό χώρο, είχε επισκοπή από τον 4ο αιώνα. Βοριοανατολικά, στη σημερινή περιοχή Δολίχης-Λιβαδίου-Πυθίου, συναντούμε την επισκοπή «Δολίχης-Περραιβίας» και αργότερα «Θεσσαλικής Δωδώνης». Το 358 αναφέρεται ως επίσκοπος Δολίχης ο Περέχιος. Κατά τον Ιεροκλή τον 5ο αιώνα υπέγραψε στα πρακτικά της Οικουμενικής Συνόδου της Εφέσου ο επίσκοπος Θεσσαλικής Δωδώνης Δωρόθεος. Στα δυτικά της Περραιβίας, στην περιοχή της Τρίκκης, συναντούμε τον 4ο αιώνα επισκοπή και γνωρίζουμε ότι ο επίσκοπός της Τρίκκης Διόδωρος, έλαβε μέρος στην Α΄Οικουμενική Σύνοδο (325 μ.Χ.) μαζί με τον Αρχιεπίκοπο Λαρίσης Άγιο Αχίλλειο. Το 380 μ.Χ. επίσκοπο Τρίκκης συναντούμε το Ηλιόδωρο. Στο βόρειο μέρος της Περραιβίας υπήρχε από τον 4ο αιώνα η επισκοπή Καισαρείας και περιελάμβανε τη σημερινή μητροπολιτική περιφέρεια Σερβίων και Κοζάνης. Καμμία πληροφορία δεν μας αναφέρει ότι κάποια απ’ όλες τις παραπάνω επισκοπές( Λαρίσης, Τρίκκης, Δολίχης, Καισαρείας), περιελάμβανε πόλεις ή μέρη της περιοχής της Ελασσώνος. Γίνεται λοιπόν φανερό ότι στην επαρχία Ελασσώνος ιδρύθηκε επισκοπή πιθανόν τον 4ο ή 5ο αιώνα μ.Χ., γιατί δεν ήταν δυνατό σε όλες τις όμορες περιοχές να υπάρχουν επισκοπικές έδρες και στον Περραιβικό χώρο όπου υπήρχαν πόλεις με μακραίωνη ιστορία και ήταν κατωχυρωμένες με ειδικά προνόμια και αυτονομία (Δομένικο) από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, να μη υπήρχε έδρα επισκοπής.
