Ιερά Μητρόπολις ΕλασσώνοςΙερά Μητρόπολις ΕλασσώνοςΙερά Μητρόπολις Ελασσώνος
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
    • Ἰστορία Μητροπόλεως
    • Διοίκηση
    • Εκκλησιαστικαί Προσωπικότητες
    • Εγκαταστάσεις
      • Μητροπολιτικόν Μέγαρον
      • Πνευματικόν Κέντρον
    • Ἱερὲς Μονὲς
    • Ἱεροὶ Ναοὶ
  • Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
    • Ο Μητροπολίτης Χαρίτων
    • Ο Αρχιερατικός Κατάλογος των Επισκόπων
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΓΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
    • Φιλανθρωπία
    • Σχολές
      • Σχολή Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής
      • Σχολή Αγιογραφίας
      • Σχολή Γονέων
    • Γραφείο Νεότητος
      • Κατηχητικά
    • Εγκύκλιοι – Κηρύγματα
  • ΝΕΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ
  • ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ενοριακοί Ναοί Τσαριτσάνης

Αρχική Ἱεροὶ Ναοὶ Ενοριακοί Ναοί Τσαριτσάνης
ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου

null

Αποψη τού ναού

Ὁ ἱερός Ναός Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου (Παναγία), εἶναι ὁ μεγαλύτερος σέ διαστάσεις Ναός στήν Τσαριτσάνη. Βρίσκεται κτισμένος περίπου στό κέντρο τῆς κωμοπόλεως. Κτίσθηκε τό 1749 καί κάηκε τό 1818. Ξαναχτίσθηκε τό 1820 καί ξανακάηκε τό 1985. Ὁ παλαιός Ναός, πρίν τήν πυρκαϊά τοῦ 1985, εἶχε ἀξιόλογα ξυλόγλυπτα, ἱερά σκεύη, εἰκόνες καί παλαιά ἄμφια τά ὁποῖα δυστυχῶς κατέστρεψε ἡ μανία τῆς φωτιᾶς. Ὁ Ἱερός Ναός χρησιμοποιήθηκε ὥς Μητροπολιτικός Ναός γιά δυόμιση περίπου αἰῶνες, γιά τό λόγο ὅτι τήν ἐποχή ἐκείνη ἡ Τσαριτσάνη παρουσίαζε μεγάλη πνευματική ἀκμή ἀλλά καί μεγάλη ἐμπορική καί οἰκονομική ἀνάπτυξη μέ ἐλάχιστη τήν παρουσία τῶν Τούρκων κατακτητῶν στήν κωμόπολη.

Ὁ Ἱερός ναός εἶναι τρίκλιτη βασιλική. Σήμερα ἔχει ἀποκατασταθεῖ πλήρως ἀπό τήν τελευταία καταστροφική πυρκαϊά. Ἔχει τοποθετηθεί καινούργιο ξυλόγλυπτο τέμπλο, εἰκόνες καί τώρα ἁγιογραφεῖται. Δίπλα ἀπό τό ἱερό βῆμα ὑπάρχει κτισμένο τό μικρό σέ διαστάσεις παρεκκλήσιο τοῦ ἁγίου Ἰωαννικίου. Τό παρεκκλήσι αὐτό ἔκτισε μέ προσωπικά του ἔξοδα ὁ ἐπίσκοπος Ἐλασσῶνος Ἰωαννίκιος τό 1800. Στόν Ἱερό ναό σήμερα φυλάσσονται κειμήλια, ὅσα μπόρεσαν νά γλυτώσουν ἀπό τήν πυρκαϊά τοῦ 1985. Μεταξύ αὐτῶν καί ἡ προσωπική δωρεά τοῦ Μεγάλου ιεροδιδασκάλου Κωνσταντίνου τοῦ Οἰκονόμου πού περιλαμβάνει λειψανοθήκες, ἱερά σκεύη καί εἰκόνες.

Εσωτερικό τού ναού

Εσωτερικό τού ναού

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου

null
Ναός Αγίου Νικολάου Τσαριτσάνης, Λάρισα.

Ἕνα ἀπό τά σημαντικότερα μνημεία τοῦ 17ου αἰῶνος πού σώθηκαν στήν Τσαριτσάνη εἶναι καί ὁ ἱερός ναός τοῦ ἁγίου Νικολάου. Πρόκειται γιά ἔργο τῶν ἀρχῶν τοῦ 17ου αἰῶνος μέ πιθανή προγενέστερη φάση. Ὁ ἱερός ναός τοῦ ἁγίου Νικολάου εἶναι ἀπό τά ἀντιπροσωπευτικώτερα δείγματα τῆς μεταβυζαντινῆς τέχνης καί δίκαια μπορεί νά χαρακτηρισθεί ὥς ἕνα ἀριστούργημα πού κοσμεῖ τήν περιοχή καί ἀποτελεῖ πόλο ἕλξεως τῶν μελετητῶν καί διαφόρων προσκυνητῶν.

Ὁ Ναός τοῦ ἁγίου Νικολάου βρίσκεται κτισμένος στό βορειοδυτικό τμῆμα τῆς Τσαριτσάνης σέ ἀπόσταση περίπου 500 μέτρων ἀπό τήν πλατεία τῆς κοινότητας. Πρόκειται γιά ἕνα μονόχωρο ὀρθογώνιο σέ κάτοψη Ναό, μέ νάρθηκα στά δυτικά πού ἐπικοινωνεῖ μέ δύο κλειστές στοές νότια καί βόρεια, ὥστε νά δίνει τήν ἐντύπωση ὅτι ὁ Ναός περιβάλλεται ἀπό κλειστό περίστωο σέ σχῆμα Π. Ἡ βόρεια καί νότια στοά καταλῆγουν ἀνατολικά σέ δύο παρεκκλήσια, τῶν ἁγίων Αποστόλων καί τοῦ ἁγίου Γεωργίου ἀντίστοιχα.

Αγ. Νικόλαος Εικόνα τέμπλου

Αγ. Νικόλαος Εικόνα τέμπλου

Ἐξωτερικά ὁ Ναός εἶναι πετρόκτιστος, μέ πρόσφατα συντηρημένη τήν ἐξωτερική του τοιχοποιεία. Στεγάζεται μέ δίρριχτη στέγη ἐνώ στή νότια πλευρά μιά χαμηλή θύρα ὁδηγεῖ στό ἐσωτερικό τοῦ Ναοῦ. Πάνω ἀπό τήν θύρα σέ τοξωτό ὑπέρθυρο διαμορφώνεται τοξωτή κόγχη στήν ὁποῖα εἰκονίζεται ἡ μορφή τοῦ ἁγίου Νικολάου καί ἐκατέρωθεν οἱ μορφές τῶν ἁγίων Δημητρίου καί Γεωργίου.

Στό κτίριο διακρίνονται δύο κύριες οἰκοδομικές φάσεις. Ἡ πρώτη τοποθετεῖται στίς ἀρχές τοῦ 17ου αἰῶνα, σύμφωνα μέ τήν κτητορική ἐπιγραφή καί ἡ δέυτερη τόν 18ο αἰῶνα ὅπως μᾶς πληροφοροῦν ἐπιγραφές σέ ἄλλα σημεία τοῦ ναοῦ. Στήν πρώτη φάση ἀνήκει τό μεγαλύτερο τμῆμα τοῦ κυρίως Ναοῦ, τό ἱερό βῆμα καί τμῆμα τῶν τοιχογραφιῶν πού κοσμοῦν τόν βόρειο τοίχο τῆς νότιας στοᾶς. Τίς τελευταίες θεωροῦσαν μέχρι πρόσφατα ἔργο τοῦ 18ου αἰῶνα. Τότε κτίσθηκαν καί διακοσμήθηκαν τό «περίστωο»μέ τά παρεκκλήσια καί ὁ δυτικός τοίχος μαζί μέ ἕνα μικρό τμῆμα τοῦ βόρειου καί νότιου τοίχους τοῦ κυρίως ναοῦ, ἐπειδή προφανώς κατέπεσε ὁ ἀρχικός. Ὅλα τά τμήματα τοῦ ανοῦ εἶναι κατάγραφα μέ σπάνιες καί ἐξαιρετικῆς τέχνης ἁγιογραφίες. Ἡ παλαιότερη ἐπιγραφή βρίσκεται στόν βόρειο τοίχο τοῦ νάρθηκα καί ἀναφέρεται ὡς ἔτος ἁγιογράφησης τό 1615.

Σύγχρονο μέ τίς τοιχογραφίες τοῦ κυρίως ναοῦ εἶναι καί τό ξυλόγλυπτο ἐπιχρυσωμένο τέμπλο τοῦ 1615 μέ τίς ἐξαιρετικές «Δεσποτικές» εἰκόνες, τό δωδεκάορτο καί τά «ἀποστολικά». Ἐντύπωση προκαλοῦν οἱ περίτεχνες χειροποίητες παλαιές ἀργυρές κανδήλες πού κοσμοῦν τό τέμπλο τοῦ ναοῦ, τά δεσποτικά μανουάλια καί τά ὑπόλοιπα ἱερά σκεύη τοῦ Ναοῦ. Ἐπίσης ὁ ἀρχιερατικός θρόνος, τό ἀναλόγιο τά προσκυνητάρια κοσμημένα μέ φυτευτό φίλντισι.

Στήν τοιχογραφία τοῦ ναοῦ ὑπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία καί παρουσίαση ἁγιογραφικῶν θεμάτων, ἀπό τήν δημιουργία τοῦ κόσμου, θέματα ἀπό τήν Παλαιά Διαθήκη, τούς προφήτες, τήν ζωή τῆς θεοτόκου καί τόν ἀκάθιστο ὕμνο, μάρτυρες καί ὁσίους ὁλόσωμους ἤ σέ μορφή μπούστο σέ διακοσμημένα μετάλλια, μαρτυρολόγια, τήν ζωή τοῦ ἁγίου Νικολάου. Ἀπό τά σημαντικώτερα τμήματα τοῦ Ναοῦ εἶναι ἡ ρίζα τοῦ Ἰεσσαί πού βρίσκεται ἁγιογραφημένη στή νότια στοά τοῦ νάρθηκα. Σέ μία μεγάλη ἐπιφάνεια τοῦ τοίχου ὑψώνεται ἡ ρίζα πίσω ἀπό τόν δίκαιο Ἰεσσαί ὁ ὁποῖος ἀπεικονίζεται κοιμώμενος. Στούς ἐλισσόμενους κλάδους της ἀπεικονίζονται οἱ προπάτορες τοῦ Κυρίου, προφήτες, ἀπόστολοι καθώς καί 16 σκηνές ἀπό τήν Παλαιά καί Καινή Διαθήκη. Στήν βάση τῆς ρίζας ἐκατέρωθεν τοῦ Ἰεσαί ἀπεικονίζονται ἀνά ἕξι, οἱ ὁλόσωμες μορφές δώδεκα ἀρχαίων σοφῶν τῆς Ἑλλάδος.

Τό ξυλόγλυπτο τέμπλο

Τό ξυλόγλυπτο τέμπλο

Ιεροί Ναοί
Copyright © Ι.Μ. Ελασσώνος